Svenskar - modekloner?

I dag var det en artikel i Svenska Dagbladet som handlade om varför vi svenskar klär oss så lika. (finns att läsa här http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_14377430.asp)
De skriver att det bara finns plats för en trend i taget och att vi behöver en "diktator" som berättar för oss vad vi ska ha på oss, och att det finns en "utpräglad rädsla över att sticka ut bland oss svenskar".
Jag skulle anse att det faktiskt inte är så det ligger till. Jag skulle anse att det är precis tvärt om, att man är rädd för att klä sig för "svenskt". Det jag anser är att SvD endast har sjukt dålig koll (om jag ska använda det uttrycket).
Vad är undelaget till den här artikeln? På Stureplan kanske alla går klädda i samma Burberry-halsuk och Mullberry-väska, men hade de bara tagit tre steg på exempelvis Götgatsbacken skulle de genast upptäcka att de har fel, ack så fel.
Att man kan vara trendig och ändå inte se ut som alla verkar ha undgått dem. De flesta som bryr sig om stil och mode bryr sig med sin egna lilla touch.
Jag anser att det är trendigt och modernt att ha sin egen stil.

Tacka vet jag DN. "(...)trender är inte till för att slaviskt följas. Låt de i stället inspirera till ditt eget skapande(...)"

/Lisa

Kommentarer
Postat av: jen

Varför tolka EN trend? Varför inte snappa upp en egen trend och låta andra tolka den. Där ligger haken.

Men du har en poäng, det finns absolut undantag. Men generellt, över hela landet sett så är det verkligen så.. inte bara modemässigt. Du KAN inte ta för mycket plats. Du KAN inte vara för annorlunda. Lagom är bäst. Lagom handlar om så förbannat mycket bullshit. Trevlig dag! :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback