Backflash

Hårsnoddarna bara försvinner och försvinner, och när jag i dag försökte skramla ihop några till min lägerpackning kom jag att tänka på min gamla stora necessär som jag förvarade alla mina hårsaker i när jag var liten. Det var någon reklamgrej från TV4 som jag fick av min faster. Inte särskilt snygg men ypperligt praktisk.
Jag rotade i alla fall fram necessären ur min gamla låda och i hittar jag en gammal garnfläta på ett hårspänne. Den är lite sönder på ett ställe, trådarna sitter alldeles löst.
Jag kommer precis ihåg hur jag fick den. Det är fanimej ett av mina hemskaste minnen.
Jag hade jättelänge velat ha en sån där garnfläta i håret, man brukade få dom på kanarieöarna och andra ställen, där det fanns Bamseklubben och stora pooler.
Jag kommer ihåg att Moa hade en sån där fläta. Men problemet var att jag aldrig fick åka till kanarieöarna och i sverige gick dom visst inte att få tag i. Men sen kom Vattenfestivalen och jag fick nys om att där, där gick dom att få! Jag tjatade en hel del på min mamma om den där flätan. Och vips en dag kommer hon hem och säger att hon har något till mig. Jag blir förstås lika ivrig som jag alltid blir när min mamma säger att hon "har något" till mig.
Hon räcker en liten papperspåse till mig, och ur den fiskar jag upp en sån där garnfläta. Jättefin var den, blå och svart och lite silver. Men det var bara ett problem - Den satt på ett hårspänne. ETT JÄVLA HÅRSPÄNNE, DEN SKULLE JU SITTA FASTFLÄTAD I HÅRET! 
Jag blir fullständigt förkrossad, hur kunde man vara så korkad? Jag ville väl inte ha någon fjantig liten fejkfläta.
Jag slår lite på mamma och sliter lite i den förbannade fejkflätan, men samtidigt får jag förskräckligt dåligt samvete. Här hade hon gått och köpt en present till mig för att göra mig glad, för att jag ville ha en fläta i håret, och så blir jag bara förbannad på henne, hur skulle det kännas om jag var hon liksom?

Sedan dess har jag i alla fall lärt mig att låtsas tycka om värdelösa, fjantiga, fula presenter, men inuti är det ändå alltid samma känsla som bubblar upp i bröstet.




Lisa

Kommentarer
Postat av: moa

åå herregud lisa, vad gullig du ändå är ibland

2007-07-22 @ 18:28:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback