Boktips!


Böcker böcker böcker.

Mitt första och kanske största nörderi, jag är helt insnöad, och har varit ända sedan jag började läsa riktigt böcker.
Det är så sjukt kul! Jag vet inte, jag hittar inget bättre, att krypa upp i soffan med en bra bok och en kopp choklad kan verka superlamt och tråkmånsaktigt, men det är inget av det.
Det finns så mycket olika känslor som kan rymmas där i orden, oro, spänning, kärlek och ångest. Eller allt på en gång.
Därför tänkte jag köra lite boktips, för såklart är alla böcker inte bra, faktum är att de flesta böcker inte är sådär jättebra, men några skatter har jag allt hittat genom åren! Och det är ingen ordning för sånt funkar inte...

För romantikern:
Tillsammans är man mindre ensam- av Anna Gavalda.
Har också gjort som film nu, det var också bra men boken är outstanding. Den är så fin och fransk och gullig. Och man faller för alla personer och vill bli kompis med dem, vara i deras närvaro och skratta åt deras alla lustigheter.
Jag drömmer om Paris och alla nya människor jag ännu inte träffat när jag läser den här boken.

För den som vill ha lite mer action i gråhetsvardagen:
Snabba Cash - av Jens Lapidius
Handlar om Stockholms undre värd och ja, det låter lite grovt och oitresant men jag lovar, man blir helt fast. Läste den under konfa-lägret och jag tror en och annan drog lite på munnen åt att jag satt lite överallt och läste. Jag kunde helt enkelt inte sluta...

För den som vill bli helt tagen och hänförd
Djur- av Joyce Carol Oats
Precis som med nästan alla böcker har man minnen till dom, jag minns att jag läste den här en dag på Sommarlovet i dalarna, jag bara låg på samma säng timme efter timme och läste. Den var precis så bra.
Man blir helt hänförd och nockad och vill bara läsa vidare.

För den som känner för något äkta och självupplevt (eller behöver se baksidan av porren...)
Nattens barn- Traci Lords
En självbiografi som är väldigt intressant, rolig och annorlunda från världen vi i lilla Sverige lever i. Plus att man får en stor inblick i porrens både för och nackdelar.

För snyftstunden
Godnatt Mister Tom- Michelle Magorian
Hörde den första gången i fyran tror jag, och ända sedan dess har jag älskat berättelsen om den lille pojken och den gamla gubben och deras vänskap. Plus att den gör mig lite tårögd och det kan vara mysigt

Och för den som behöver få lite perspektiv i sin matriella tillvaro
Slavomir Ravizc- Flykten från Stalins läger
Den här boken fick mig att öppna ögonen, och man lider fysiskt när man läser den om deras svårare och svårare och helt omänskliga strapattser. Och på något sätt så börjar jag jämför jag alla jobbiga situationer jag har med deras vemöder och plötsligt känner jag mig väldigt bortskämd.
Nått att ge i present till den fåfänge!

Gonatt!

//moe

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback