my kind of movies

Jag har ett komplicerat förhållande till filmer.

Jag gillade inte Disney när jag var liten, och på samma sätt står jag idag inte ut med filmer som är för apokalyptiskt sorgliga, spelar ingen roll hur fint slut eller rörande snyft-scener det finns i. Tänk typ Day after tomorrow, aboslut sämsta film jag har sett.

Istället gillar jag filmer som fyller samma funktion som böcker, att man får fly verkligheten en stund. Vara någon annan stans. Det spelar ingen roll om det är en deckare, en romantisk komedi eller en svartvit tragedi, det ska fortfarande finnas en känsla av något annat än bister verklighet.

Och när man hittar filmer som är precis så, då kan man se dom hur många gånger som helst. Här är några:

Amelie från Montmartre
Änglar finns dom
Tillsammans är man mindre ensam
Mångalen
Dirty Dancing
En kärlekshistoria
Notorious
Fönstret mot gården
Edward Scissorhands

















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback